Home
Over Mij
Personal Training
Afvallen
Tips & Tricks
Contact
v

Contact

Email me: info@100pt.nl
Bel me: 06-19653071

Adres

Vlamoven 34
6826 TN Arnhem

Wat doet suiker met je lichaam?

Geschreven door: DanielSchepers

juni 1, 2021

Suiker wordt afgeraden wanneer je af wilt vallen. Maar zonder suiker in je bloed ga dood. Een diabeet weet dat als geen ander! Hoe slecht is suiker? Wat doet suiker met je lichaam?

Suiker heeft geen beste reputatie. Toch vind je nogal wat tegenstrijdige informatie over suiker op het internet.

Wat doet suiker met je lichaam? Maken de calorieën van suiker je sneller dik dan dezelfde hoeveelheid calorieën van andere voeding? En hoe zit het met fruitsuikers? Zijn die dan beter?

Op al deze vragen vind je een antwoord hieronder.

 

Maar eerst een kleine spoedcursus over suiker.

Suikers zijn de meest eenvoudige vormen van koolhydraten.

Er zijn eigenlijk veel verschillende soorten suikers. De meest eenvoudige suikers heten ‘monosacchariden’ of ‘enkelvoudige suikers’. De bekendste 2 zijn glucose en fructose. Minder bekend zijn galactose en ribose, maar ook dat zijn enkelvoudige suikers.

Dit is in een notendop wat deze suikers doen met je lichaam.

  • Glucose is de suiker die gebruikt wordt door je spieren, hersenen en andere organen.
  • Fructose wordt ook wel eens fruitsuiker of vruchtensuiker genoemd en wordt hoofdzakelijk door één orgaan gebruikt: de lever (zie dit onderzoek).
  • Galactose wordt voornamelijk door de lever omgezet in glucose
  • Ribose is een bouwsteen voor DNA en RNA.

Wanneer twee enkelvoudige suikers aan elkaar gebonden zijn spreek je nog wel over een suiker maar niet meer over een monosaccharide, maar een disaccharide.

Voorbeelden van dissachariden die iedereen kent zijn:

  • Lactose of melksuiker en
  • Sacharose of sucrose wat de meeste mensen kennen als witte suiker.

Ik weet wat je nu denkt: wetenschappers zijn vreselijk slecht in leuke namen verzinnen. De meeste artikelen die je over suiker vindt, gaan echter over witte suiker. En daar gaat het hier ook over.

SAMENVATTING

 

Er is dus een hele familie aan suikers, elk met hun eigen karakter. Alle suikers over één kam scheren is dus eigenlijk een vorm van nutriënt-racisme.

 

 

Wat doet suiker met je lichaam?

Witte suiker bestaat uit één molecuul glucose en één molecuul fructose. Glucose en fructose zijn net als twee broertjes: ze lijken fysiek enorm op elkaar, maar ze hebben een compleet verschillend karakter.

Ik vergelijk glucose en fructose meestal als twee puberende broers die onder controle gehouden moeten worden, anders breken ze het huis af.

Het verschil tussen glucose en fructose is, is dat fructose stiekem en geniepiger is dan glucose.

 

#1 Fructose kan zorgen voor een vette lever.

Omdat fructose beperkt op 1 plek in je lichaam opgeslagen kan worden, heeft de lever een oplossing bedacht:

Wanneer je meer fructose binnen krijgt dan je lever gebruiken kan, verandert de lever fructose in verzadigd vet. Met een duur woord heet dit ‘de novo lipogenesis’.

Wat zou er gebeuren als je de calorieën gelijk houd, maar alle glucose vervangt door fructose in je dieet?

Dat is een vraag die wetenschappers zich ook gesteld hebben, waaronder in dit onderzoek.

De resultaten: in 8 dagen tijd werd de lever 38% vetter.

Dit is één onderzoek uit velen. Hier vind je trouwens een ander onderzoek waarbij drankjes gebruikt waren die met fructose gezoet waren in plaats van glucose. In deze studie worden soortgelijke resultaten gevonden.

Fructose of fruitsuiker (al bevat het het woord fruit) kan dus bijdragen aan iets wat ‘leververvetting’ heet. Geeft dit klachten? Meestal niet. Maar de lever kan door al dat vet wel slechter worden in zijn functies.

Dat brengt me tot het volgende punt wat suiker doet met je lichaam:

 

#2 Suiker kan leiden tot chronische vermoeidheid.

De lever is niet alleen verantwoordelijk voor ontgiften, maar wist je dat de lever meer dan 500 functies uitvoert?

Hier zijn een paar andere belangrijke functies die je waarschijnlijk nog niet kende:

  • De lever keurt en filtert al het voedsel dat door de darmen afgebroken is.
  • De lever doseert de hoeveelheid glucose in je bloedsomloop.
  • De lever breekt vetten af, verwerkt overtollige koolhydraten en slaat deze op of maakt er vet van.
  • De lever reguleert de hoeveelheid aminozuren in je bloed.
  • De lever breekt oude rode bloedcellen af.

Suikers, vetten, aminozuren en rode bloedcellen die je zuurstof transporteren hebben allemaal invloed op hoeveel energie je ter beschikking hebt.

Wanneer de hoeveelheid vet de lever begint te beschadigen, kan dat dus leiden tot chronische vermoeidheid.

Voor een vette lever zijn trouwens geen medicaties. Afvallen kan deze klachten verminderen.

 

#3 Fructose kan mogelijk leiden tot een verhoogd honger gevoel.

Deze publicatie en maar ook deze laten zien dat het hongerhormoon ghreline meer aangemaakt wordt wanneer je fructose binnen krijgt.

Wanneer afvallen je doel is, maak je het jezelf hiermee niet makkelijker. Vermijdt daarom wanneer je afvalt de volgende ingrediënten op de ingrediëntenlijst van verpakkingen:

  • Glucose
  • Fructose
  • Alle woorden waar glucose en fructose in verwerkt zijn, zoals bijvoorbeeld glucose-fructosestroop
  • HFCS (High Fructose Corn Syrup)
  • Alles waar suiker achter staat inclusief kokosbloesemsuiker, melksuiker en druivensuiker.
  • Karamel
  • Honing
  • Alles wat eindigt op siroop op stroop zoals bijvoorbeeld agavesiroop, ahornsiroop, esdoornsiroop, bietenstroop, en maisstroop
  • Dextrose
  • Galactose
  • Nectar
  • Malt
  • Galactose
  • Oerzoet
  • Cassonade
  • Kandij

 

Wat doet glucose met je lichaam?

We hebben gepraat over fructose, maar wat doet glucose dan?

Glucose houd ons in leven.

Glucose is de suiker die het lichaam gebruikt om energie van te produceren. Het is zo belangrijk, dat het strak gecontroleerd wordt. Onze hersenen kunnen namelijk niet zonder. Zelfs als je elke vorm van suiker uit je dieet haalt, vind je nog steeds glucose in je bloed.

Wanneer glucose niet in onze voeding zit, maken we het zelf aan.

Bij diabetes patiënten werkt het mechanisme wat suikers reguleert niet meer. Bloedsuikers kunnen dan te hoog worden. Maar een gebrek aan bloedsuikers is een groter risico en kan leiden tot de dood.

Glucose wordt door de energiefabrieken van je cellen verwerkt. Deze energiefabrieken noemen we mitochondriën. En net als in een echte fabriek ontstaat bij het verwerken van suiker ‘afval’ of vrije radicalen.

 

Wat zijn vrije radicalen?

Vrije radicalen hebben een elektrische lading, waardoor het extra ‘kleverige’ moleculen zijn die overal aan vast gaan zitten. Dat levert schade op aan DNA, celwanden, vetten en eiwitten zoals hemoglobine.

Vrije radicalen kun je dus vergelijken met vandalen. Die wil je dus niet vrij rond laten lopen.

Vrije radicalen worden gelukkig geneutraliseerd door antioxidanten. Wanneer er meer vrije radicalen rondlopen dan er antioxidanten zijn die die vrije radicalen onschadelijk maken, spreken we van oxidatieve stress.

 

Wat gebeurd er als we continu hoge bloedsuikers hebben?

De mitochondriën kunnen maar zoveel suikers verwerken. En bij die productie ontstaan dus vrije radicalen die de mitochondriën kunnen beschadigen. Wanneer er veel vrije radicalen ontstaan, help je dus je eigen energieproductie langzaam om zeep.

En omdat mitochondriën overal zitten, kunnen de klachten uiteenlopen.

De meest gevoelige organen voor oxidatieve stress zijn de nieren, de ogen, de zenuwen, het hart, de longen en de pancreas.

 

Mag ik dan geen fruit meer eten?

Fructose of fruitsuiker zit dan zoals de naam vermoedt in fruit, maar over het algemeen zit er maar weinig fruitsuiker in fruit. Daarnaast zitten er in fruit vezels waardoor de opname van fruitsuikers anders is.

Fruit is en blijft gezond vanwege de vele andere nutriënten die in vruchten zitten.

Vruchtensap daarentegen is een ander verhaal. Vaak gaan er in 1 glas veel meer vruchten waardoor er in vruchtensap meer fruitsuiker zit.

Af en toe een vers glas is geen probleem natuurlijk, maar drink vruchtensap met mate.

 

Meer van dit soort tips?

Laat je naam en e-mail adres achter en mis nooit meer nieuwe tips!

– Stay strong & healthy,

Misschien is dit ook wat voor jou:

0 reacties

Share This