Home
Over Mij
Personal Training
Afvallen
Tips & Tricks
Contact
v

Contact

Email me: info@100pt.nl
Bel me: 06-19653071

Adres

Vlamoven 34
6826 TN Arnhem

Waar is vitamine D goed voor?

Geschreven door: DanielSchepers

juni 25, 2020

Deze blog wordt momenteel geupdate! De laatste update was 22 november 2021.

Waar is vitamine D goed voor?

Wist je dat tegen het eind van de winter bijna 60% van de Nederlanders een vitamine D tekort heeft? En dat meer dan 1000 genen in je lichaam vitamine D nodig hebben om gebruikt te kunnen worden?  En dat bijna elke cel in je lichaam vitamine D receptoren heeft? ([1], [2])

Vitamine D is dus voor een hoop processen belangrijk. In onderstaand artikel worden de volgende vragen beantwoord:

 

  • Waar is vitamine D goed voor?
  • Hoe herken je een vitamine D tekort?
  • Wat is de oorzaak van een vitamine D tekort?
  • Helpt vitamine D met spiergroei?
  • Hoe wordt vitamine D aangemaakt?
  • Vitamine D en het immuunsysteem: hoe zit dat nou?
  • Waar moet ik op letten bij vitamine D supplementen?

Waar is vitamine D goed voor?

Op de middelbare school leren we al dat vitamine D belangrijk is bij het opnemen van calcium uit voeding. Vitamine D is in dat opzicht uitgebreid onderzocht. We weten hoe hoog de bloedspiegels moeten zijn, wanneer we botziekten willen ontlopen.

Over de jaren hebben we geleerd dat vitamine D niet alleen als vitamine fungeert, maar ook als hormoon! Hieronder vind je een lijst aan dingen waar vitamine D ook goed voor is, die je niet op de middelbare school geleerd krijgt:

    Weerstand

    Bijna alle type witte bloedcellen hebben vitamine D receptoren. Vitamine D ondersteund je immuunsysteem.

    Vetverbranding

    Vitamine D is nodig voor een goede vet, koolhydraat en eiwitstofwisseling (Voor meer informatie zie deze studie & deze studie)

    Spieropbouw

    Calcium is nodig om spieren aan te spannen en fosfor is nodig voor energie productie. Het bouwen van spiermassa is een energierijk proces. Daarnaast kan een vitamine D tekort er ook voor zorgen dat je minder testosteron aanmaakt. Dit hormoon is belangrijk om nieuw spierweefsel aan te maken.

    Humeur

    Vitamine D is nodig om een enzym aan te maken wat nodig is om het aminozuur tryptofaan om te zetten in serotonine. Een gebalanceerde aanmaak van serotonine in je hersenen is belangrijk voor een goed humeur. (Zie deze studie)

    Een gebrek aan serotonine kan leiden tot depressie. Een gebrek aan vitamine D kan daarnaast ervoor zorgen dat de receptoren waar serotonine in past, vervormd raken. Hierdoor kan serotonine zijn werk niet goed kan doen.

     

    Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort?

    Natuurlijk zijn er symptomen waar je een vitamine D tekort aan kan herkennen.

    Maar in het begin merk je heel vaak helemaal niks.

    Het lichaam zit vol back-up oplossingen. Wanneer er bijvoorbeeld weinig vitamine D aanwezig  is en er weinig calcium uit voeding gehaald kan worden, dan wordt het calcium uit je botten gebruikt.

    Hier voel je niks van, totdat je botten hun stevigheid verliezen.

    Dat heet dan Rachitis bij kinderen en Osteomalacie bij ouderen. Heb je de volgende klachten? Dan kun je denken aan een vitamine D tekort:

    • Een gebrek aan energie. (Calcium is nodig voor energieproductie)
    • Spierzwakte. (Zonder calcium kun je spieren niet aanspannen)
    • Pijn in je spieren.
    • Pijn in je botten en gewrichten.
    • Pijn aan je onderrug.
    • Humeur veranderingen zoals depressie en een vorm van ongerustheid die niet afneemt.
    • Een vitamine D tekort kan ook bijdragen aan een hoge bloeddruk (zie deze studie)

     

    Helpt vitamine D met spiergroei?

    Wanneer je sterker wil worden of meer spiermassa wil opbouwen (dit heet hypertrofie) zijn er studies die laten zien dat vitamine D kan helpen. Vitamine D kan namelijk een gunstige invloed hebben op de testosteron productie.

    De voorwaarde is wel dat je start met een vitamine D tekort.

    Omdat veel mensen in Nederland een vitamine D tekort hebben, bestaat er dus een goede kans dat vitamine D voor jou ook een positief effect kan hebben op je testosteron productie.

    Onderzoek laat zien dat dagelijks bij slikken met vitamine D veilig is tot en met 4000IU per dag.

     

    Hoe wordt vitamine D aangemaakt?

    Vitamine D wordt in 3 stappen aangemaakt:

     

    Stap 1:

    Onder invloed van UV-B straling wordt op je huid een cholesterol achtig molecuul omgezet in vitamine D3. Dit is overigens dezelfde vitamine D3 die je in supplementen terugvindt.

    Deze vitamine D is trouwens NIET het werkzame bioactieve vitamine D!

    Stap 2:

    Vanuit de huid wordt deze voorloper van de bioactieve vitamine D3 getransporteerd naar de lever. De lever plakt er een alcoholgroep aan en de vitamine D die nu ontstaat is de opslag vorm van vitamine D. Dit is trouwend de vitamine D die de dokter ook meet.

    Deze vorm heet 25 hydroxyvitamine D (of calcidiol).

    Stap 3:

    Deze opslagvorm heeft een halveringstijd van ongeveer 2-3 weken. Dat wil zeggen dat als je geen UV-B straling op je huid krijgt en ook geen supplementen slikt, dat elke 2-3 weken de bloedspiegel halveert!

    Deze opslagvorm van vitamine D reist vervolgens verder naar de nieren (of naar witte bloedcellen!) en daar vindt de laatste transformatie plaats. Nu pas is de vitamine D bioactief!

    De bioactieve vorm van vitamine D heet trouwens: 1,25 dihydroxyvitamine D (of calcitriol).

    De bioactieve vorm van vitamine D heeft een halveringstijd van enkele uren en wordt dus veel, veel, veeel sneller afgebroken dan de opslagvorm van vitamine D.

     

    Vitamine D & je immuunsysteem: Hoe zit dat nou?

    Zoals ik al eerder zei: de meeste witte bloedcellen bevatten receptoren voor vitamine D. Voor witte bloedcellen is vitamine D zo belangrijk, dat ze hun eigen bioactieve vorm van vitamine D zelf kunnen maken.

    De rest van het lichaam moet het doen met de bioactieve vorm van de vitamine D die aangemaakt is door de nieren.

    Sommige witte bloedcellen (monocyten & neutrofielen) maken onder invloed van vitamine D speciale eiwitten aan, genaamd ‘Defensins’ & ‘Cathelicidins’ (zie deze studie).

    Defensins en Cathelicidins zijn de onzichtbare superhelden van je immuunsysteem. Ze boren gaten in celmembranen van virussen, bacteriën en schimmels, waardoor deze binnen enkele uren afsterven.

    Bij een vitamine D tekort, heb je ook zeker minder van deze eiwitten tot je beschikking en wordt je dus ook sneller ziek.

    Een vitamine D spiegel die op pijl is, zorgt op verschillende manieren ervoor dat je meer ‘afweer’ hebt.

     

    Wie lopen er risico’s op een vitamine D tekort?

    Val je onder één van onderstaande risico groepen? Laat je vitamine D dan eens testen bij je huisarts. Zelf laten testen kan ook. Dat kan al voor 25 euro bij bijvoorbeeld www.bloedwaardentest.nl.

    Je loopt een risico in Nederland op een vitamine D tekort:

    • Als je overdag niet buiten komt wanneer de zon hoog aan de hemel staat, val je in de risicogroep. Het UV-B licht wordt ook in de ochtend en avond door de ozonlaag tegen gehouden.
    • Wanneer je zonnebrandcrème gebruikt met een hoge factor (30+) is het onzeker of je vitamine D kunt aanmaken op de huid. Zonnebrandcrème beschermt je natuurlijk tegen huidkanker, maar vitamine D beschermt je weer tegen een hoop andere vormen van kanker. 15 minuutjes wachten met het opsmeren van zonnebrandcrème kan al voldoende zijn om de voordelen van beide werelden te benutten.
    • Als je een donkere huid hebt, moet je soms 6x langer in de zon zitten voor dezelfde hoeveelheid vitamine D dan iemand die een witte huid heeft (zie deze studie). Mijn huid kan bijna niet witter. Met 15 minuten maak ik dus dezelfde hoeveelheid vitamine D aan als iemand met een donkere huidskleur die 90 minuten in de zon zit.
    • Wanneer je overgewicht hebt verstopt Vitamine D zich in je vetcellen, waardoor het niet beschikbaar is voor andere cellen. Ook dan ben je een risicogroep (zie deze studie).
    • Ben je ouder? Mensen boven de 70 maken minder vitamine D aan. Vergeleken met jongeren van 20, maakt de huid van een 70 plusser minimaal 2 tot 4x minder vitamine D aan. (Zie deze studie).
    • Heb je een magnesium insufficiëntie? Dan val je ook in een risico groep. Om vitamine D bioactief te maken is namelijk magnesium nodig. Zorg dan eerst voor meer magnesium in je voeding of gebruik een supplement (zie hier).
    • Je valt in een risicogroep wanneer je veel van je huid bedekt hebt. Dit is één van de redenen waarom een vitamine D tekort ook veel voorkomt in Arabische landen.
    • In de winter kun je in Nederland geen vitamine D aanmaken. De zon staat dan te laag aan de hemel met als gevolg dat al het UV-B licht wordt tegengehouden door de ozonlaag.
    • Glas laat geen UV-B licht door. Wanneer je dus veel achter glas zit, loop je ook een risico op een vitamine D tekort.

    Waar is vitamine D verder goed voor? En waar moet ik op letten bij vitamine D supplementen?

    Hieronder geef ik in enkele minuten een paar tips over wat belangrijk is bij vitamine D supplementen en waarom het de moeite waard is! Je leert onder anderen:

    • Dat vitamine D veel meer doet dan een depressie voorkomen.
    • Waarom veel Nederlanders een vitamine D tekort hebben in de winter.
    • Welke andere nutriënten je nodig hebt zodat je lichaam vitamine D kan gebruiken!
    • Welke rol vitamine D speelt bij vetverbranding.
    • Waar je op moet letten bij het uitkiezen van vitamine D supplementen!

    Heb je brandende vragen? Stel ze onder de video! Ik beantwoord ze graag voor je!

     

    Wil je meer van dit soort tips ontvangen? Laat dan je naam en e-mail adres achter!

    Waar is vitamine D goed voor?

    Wist je dat tegen het eind van de winter bijna 60% van de Nederlanders een vitamine D tekort heeft? En dat meer dan 1000 genen in je lichaam vitamine D nodig hebben om gebruikt te kunnen worden?  Vitamine D is dus voor een hoop processen belangrijk. 

    In onderstaand artikel worden de volgende vragen beantwoord:

     

    • Waar is vitamine D goed voor?
    • Hoe herken je een vitamine D tekort?
    • Wat is de oorzaak van een vitamine D tekort?
    • Helpt vitamine D met spiergroei?
    • Hoe wordt vitamine D aangemaakt?
    • Vitamine D en het immuunsysteem: hoe zit dat nou?
    • Waar moet ik op letten bij vitamine D supplementen?

     

    • Het opnemen van calcium uit je voeding.
    • Bijna alle type witte bloedcellen hebben vitamine D receptoren. Het ondersteund dus je immuunsysteem.
    • Vitamine D is nodig voor een goede vet, koolhydraat en eiwitstofwisseling (Voor meer informatie zie deze studie & deze studie)

    Wat zijn de symptomen van een vitamine D tekort?

    Natuurlijk zijn er symptomen waar je een vitamine D tekort aan kan herkennen.

    Maar in het begin merk je heel vaak helemaal niks.

    Het lichaam zit vol back-up oplossingen. Wanneer er bijvoorbeeld weinig vitamine D aanwezig  is en er weinig calcium uit voeding gehaald kan worden, dan wordt het calcium uit je botten gebruikt.

    Hier voel je niks van, totdat je botten hun stevigheid verliezen.

    Dat heet dan Rachitis bij kinderen en Osteomalacie bij ouderen. Heb je de volgende klachten? Dan kun je denken aan een vitamine D tekort:

    • Een gebrek aan energie. (Calcium is nodig voor energieproductie)
    • Spierzwakte. (Zonder calcium kun je spieren niet aanspannen)
    • Pijn in je spieren.
    • Pijn in je botten en gewrichten.
    • Pijn aan je onderrug.
    • Humeur veranderingen zoals depressie en een vorm van ongerustheid die niet afneemt.
    • Een vitamine D tekort kan ook bijdragen aan een hoge bloeddruk (zie deze studie)

     

    Helpt vitamine D met spiergroei?

    Wanneer je sterker wil worden of meer spiermassa wil opbouwen (dit heet hypertrofie) zijn er studies die laten zien dat vitamine D kan helpen. Vitamine D kan namelijk een gunstige invloed hebben op de testosteron productie.

    De voorwaarde is wel dat je start met een vitamine D tekort.

    Omdat veel mensen in Nederland een vitamine D tekort hebben, raad ik zeker aan om dit eens te proberen.

    Onderzoek laat zien dat dagelijks bij slikken met vitamine D veilig is tot en met 4000IU per dag.

     

    Hoe wordt vitamine D aangemaakt?

    Vitamine D wordt in 3 stappen aangemaakt:

     

    Stap 1:

    Onder invloed van UV-B straling wordt op je huid een cholesterol achtig molecuul omgezet in vitamine D3. Dit is overigens dezelfde vitamine D3 die je in supplementen terugvindt.

    Deze vitamine D is trouwens NIET het werkzame bioactieve vitamine D!

    Stap 2:

    Vanuit de huid wordt deze voorloper van de bioactieve vitamine D3 getransporteerd naar de lever. De lever plakt er een alcoholgroep aan en de vitamine D die nu ontstaat is de opslag vorm van vitamine D. Dit is trouwend de vitamine D die de dokter ook meet.

    Deze vorm heet 25 hydroxyvitamine D (of calcidiol).

    Stap 3:

    Deze opslagvorm heeft een halveringstijd van ongeveer 2-3 weken. Dat wil zeggen dat als je geen UV-B straling op je huid krijgt en ook geen supplementen slikt, dat elke 2-3 weken de bloedspiegel halveert!

    Deze opslagvorm van vitamine D reist vervolgens verder naar de nieren (of naar witte bloedcellen!) en daar vindt de laatste transformatie plaats. Nu pas is de vitamine D bioactief!

    De bioactieve vorm van vitamine D heet trouwens: 1,25 dihydroxyvitamine D (of calcitriol).

    De bioactieve vorm van vitamine D heeft een halveringstijd van enkele uren en wordt dus veel, veel, veeel sneller afgebroken dan de opslagvorm van vitamine D.

     

    Vitamine D & je immuunsysteem: Hoe zit dat nou?

    Zoals ik al eerder zei: de meeste witte bloedcellen bevatten receptoren voor vitamine D. Voor witte bloedcellen is vitamine D zo belangrijk, dat ze hun eigen bioactieve vorm van vitamine D zelf kunnen maken.

    De rest van het lichaam moet het doen met de bioactieve vorm van de vitamine D die aangemaakt is door de nieren.

    Sommige witte bloedcellen maken speciale eiwitten aan, genaamd ‘Defensins’ & ‘Cathelicidins’ (zie deze studie).

    Deze eiwitten worden als eenmaal aangemaakt opgeslagen en zijn ‘ready-to-go’! Wat doen ze? Ze boren gaten in celmembranen van virussen, bacteriën en schimmels, waardoor deze binnen enkele uren afsterven.

    Een vitamine D spiegel die op pijl is, zorgt dus dat je meer ‘afweer’ hebt.

    Bij een vitamine D tekort, heb je ook zeker minder van deze eiwitten tot je beschikking en wordt je dus ook sneller ziek.

    Wie lopen er risico’s op een vitamine D tekort?

    Val je onder één van onderstaande risico groepen? Laat je vitamine D dan eens testen bij je huisarts. Zelf laten testen kan ook. Dat kan al voor 25 euro bij bijvoorbeeld www.bloedwaardentest.nl.

    Je loopt een risico in Nederland op een vitamine D tekort:

    • Als je overdag niet buiten komt wanneer de zon hoog aan de hemel staat, val je in de risicogroep. Het UV-B licht wordt ook in de ochtend en avond door de ozonlaag tegen gehouden.
    • Wanneer je zonnebrandcrème gebruikt met een hoge factor (30+) is het onzeker of je vitamine D kunt aanmaken op de huid. Zonnebrandcrème beschermt je natuurlijk tegen huidkanker, maar vitamine D beschermt je weer tegen een hoop andere vormen van kanker. 15 minuutjes wachten met het opsmeren van zonnebrandcrème kan al voldoende zijn om de voordelen van beide werelden te benutten.
    • Als je een donkere huid hebt, moet je soms 6x langer in de zon zitten voor dezelfde hoeveelheid vitamine D dan iemand die een witte huid heeft (zie deze studie). Mijn huid kan bijna niet witter. Met 15 minuten maak ik dus dezelfde hoeveelheid vitamine D aan als iemand met een donkere huidskleur die 90 minuten in de zon zit.
    • Wanneer je overgewicht hebt verstopt Vitamine D zich in je vetcellen, waardoor het niet beschikbaar is voor andere cellen. Ook dan ben je een risicogroep (zie deze studie).
    • Ben je ouder? Mensen boven de 70 maken tot aan meer dab 2x zo weinig vitamine D aan dan mensen die rond de 20 zijn (wordt geconcludeerd in deze studie).
    • Heb je een magnesium insufficiëntie? Dan val je ook in een risico groep. Om vitamine D bioactief te maken is namelijk ook magnesium nodig (zie hier).
    • Je valt in een risicogroep wanneer je veel van je huid bedekt hebt. Landen waar vitamine D tekort heerst zijn vooral Arabische landen.
    • In de winter in Nederland kun je geen vitamine D aanmaken. De zon staat dan te laag aan de hemel met als gevolg dat al het UV-B licht wordt tegengehouden door de ozonlaag.
    • Glas laat geen UV-B licht door. Wanneer je dus veel achter glas zit, loop je ook een risico op een vitamine D tekort.

    Waar is vitamine D verder goed voor? En waar moet ik op letten bij vitamine D supplementen?

    Hieronder geef ik in enkele minuten een paar tips over wat belangrijk is bij vitamine D supplementen en waarom het de moeite waard is! Je leert onder anderen:

    • Dat vitamine D veel meer doet dan een depressie voorkomen.
    • Waarom veel Nederlanders een vitamine D tekort hebben in de winter.
    • Welke andere nutriënten je nodig hebt zodat je lichaam vitamine D kan gebruiken!
    • Welke rol vitamine D speelt bij vetverbranding.
    • Waar je op moet letten bij het uitkiezen van vitamine D supplementen!

    Heb je brandende vragen? Stel ze onder de video! Ik beantwoord ze graag voor je!

     

    Wil je meer van dit soort tips ontvangen? Laat dan je naam en e-mail adres achter!

    – Stay strong & healthy,

    Misschien is dit ook wat voor jou:

    0 reacties

    Share This