fbpx

Magnesium! Spierkrampen en andere signalen waar je een tekort aan herkent.

Het ontspanningsmineraal:

Magnesium! 

Hoe herken je een tekort? 

Spierkrampen, stijfheid, spasmes… deze lichaamsignalen kunnen hints geven over je gezondheid. Misschien denk je: ik word oud! Maar vaak heeft het te maken met een magnesiumtekort. Magnesium helpt bij meer dan 300 verschillende reacties in je lichaam. Een tekort kan zich dus op veel verschillende manieren uiten.

Magnesium komt niet zoveel meer in de bodem voor. En wat niet in de bodem zit, zit dus ook niet in je voeding. Je verliest daarnaast een groot deel via zweet. Sport je? Dan kan je dit mineraal dus makkelijk verliezen!

Ik gebruik magnesium als geheim wapen. Bij veel gezondheidsproblemen zie je namelijk dat dat helpt.  Niet alleen bij kleine klachten als spierkrampen dus. Magnesium helpt ook bijvoorbeeld ook bij astma, constipatie en hartritme stoornissen. Daarnaast kan dit mineraal ook zeker stress verminderen! Handig bij ‘burn-out’ klachten dus. Een juiste dosis vinden is dan wel belangrijk!

 

Wil je aan je gezondheid werken? En weet je niet waar je moet beginnen? Dan is magnesium een hele goede start!

Magnesium: Welke vorm?

Als vuistregel kun je de volgende regel onthouden. Eindigt het op ‘-aat‘ dan is het in de regel goed. Bijvoorbeeld magnesiumbisglycinaat en –citraat. Ook Magnesiummalaat en magnesiumthreonaat zijn dus ook goede voorbeelden! 

Gebruik het liefst magnesiumbisglycinaat. Bij constipatie is magnesiumcitraat een betere keuze. Magnesiumoxide werkt ook goed bij constipatie maar… verder is het een waardeloze verbinding. Het wordt nauwelijks opgenomen in je lichaam.

Een goedkope vitamine pil gebruikt vaak magnesiumoxide. Dat komt omdat de productie goedkoop is. Het staat helaas nog wel veel op de ingrediëntenlijst. Weet je dus verder niets van vitamine pillen? Kijk dan als allereerst naar de magnesiumverbinding die in de pil zit. Ook wanneer je op het label ‘magnesium zouten‘ ziet staan, kun je beter even doorzoeken.

Verdere risico groepen:

Wil je weten of jij ook in een risico groep valt? Hier een korte lijst van aandoeningen waarbij een magnesiumtekort vaak een rol speelt:

 

  • Hoofdpijnen
  • Migraines
  • Constipatie
  • Hartkloppingen
  • Astma
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Hoge bloeddruk
  • Osteoporosis

 

 

  • PMS
  • Reflux/brandend maagzuur
  • Nierstenen
  • Chronische vermoeidheid
  • Autisme
  • ADD
  • Snel geirriteerd zijn
  • Gevoelig zijn voor harde geluiden
  • IBS

 

Contra-indicaties! Wanneer gebruik je magnesium niet?

Heb je nierproblemen? Gebruiken dan geen magnesium!.

Ook bij schildkliermedicatie wil je even uitkijken. Levothyroxine bijvoorbeeld wil je niet samen slikken met dit supplement. Magnesium kan zeker wel gebruikt worden. Zeker omdat constipatie een probleem kan zijn. Maar laat ruim 4 uur tussen het slikken van de medicatie en het slikken van het supplement in zitten.

Twijfel je? Kijk in de bijsluiter van je medicatie. Of neem contact op met je huisarst! Vraag het gewoon even na!

Wil je echt aan je gezondheid werken? Neem dan contact met mij op.

Sportieve groeten,

Daniel

 

CONTACT

WE WOULD LOVE TO CHAT

Vlamoven 34,
Arnhem, 6826 TN