fbpx

Je voeding vormt de sleutel tot succes!

Alles over voeding

Een goede vitamine pil bevat rond de 30 ingrediënten. Een stronk brokkoli bevat er meer dan 500! Goede voedingskeuzes kunnen heel krachtig zijn!

Wat je in je mond stopt, vormt de basis van je gezondheid, hoe je er nu uit ziet en hoe je je (niet) voelt. Slaap je  bijvoorbeeld slecht in en heb je melatonine nodig? Dan zijn noten voor jou misschien een goede keus omdat noten van nature een bron van melatonine zijn.

Ik help je betere keuzes te maken die passen bij je lifestyle!

Vragen & Antwoorden

Vaak gestelde vragen over afvallen.

Is calorieën tellen de oplossing?

Het is zeker een goede korte termijn oplossing. Tegenwoordig zijn er talloze apps die je daar geweldig bij kunnen helpen.

Maar een onderliggende oorzaak hoeft daarmee niet aangepakt te worden. 90% van de mensen bereikt na 5 jaar weer hun oude gewicht of zijn zwaarder. Een succesvolle lange termijn oplossing gaat altijd verder dan alleen calorieën tellen.

Hoe weet ik of koolhydraatarm voor mij geschikt is?

Koolhydraten zijn niet goed of slecht. Maar sommige mensen kunnen wat minder goed overweg met koolhydraten door genen en/of onhandige lifestyle keuzes.

Een glucose tolerantie test kan gedaan worden om uit te zoeken of jij wel goed met koolhydraten overweg kan.

Gelukkig kunnen door betere lifestyle keuzes te maken, het vermogen om met koolhydraten om te gaan verbeterd worden!

Kunnen nutriënt tekorten er voor zorgen dat ik slecht afval?

Ja, dat kan. De kans dat je in die groep thuis hoort is gelukkig wel klein. Mensen kunnen bijvoorbeeld een trage schildklier ontwikkelen door nutrient tekorten. Een gebrek aan jodium, zink, selenium, vitamine A, vitamine D en/of ijzer kunnen ervoor zorgen dat je minder schildklierhormoon aanmaakt.

Maakt stress mij dik?

Stress kan zeker een onderliggende oorzaak zijn. Mensen met veel stress komen vaak niet aan zich zelf toe en maken daardoor sneller verkeerde keuzes in wat ze eten. Een calorie beperkend dieet kan dan een korte termijn oplossing zijn, maar wanneer de drang voor verkeerde keuzes blijf bestaan, lost het op de lange termijn vaak niks op. Sterker nog, gewicht komt er vaak compleet terug aan plus nog wat extra’s.

Daarnaast kan chronische stress invloed hebben op of je schildklierhormonen. Deze kunnen hun werk dan niet goed meer doen.

Stressvermindering is soms lastig, maar om op lange termijn succesvol te zijn is het zeker belangrijk dat je hier aandacht aan besteedt!

Kunnen supplementen helpen?

Supplementen kunnen zeker helpen, maar vervangen goede voeding nooit. Ik zeg altijd: een goede vitaminepil bevat maximaal 30 ingrediënten, terwijl een stronk brokkoli meer dan 500 bekende ingrediënten bevat.

Supplementen als magnesium en ashwaganda kunnen vaak goed helpen stressreductie en slaap problemen. ‘Fat-burners’ verbranden zelden veel vet en zijn zeker nooit onderdeel van een gezonde lange termijn planning.

Daarnaast zijn supplement keuzes ontzettend individueel. Als je daar meer van wilt weten, kun je beter contact opnemen met iemand die daar verstand van heeft.

Zijn maaltijdrepen een oplossing?

Maaltijdrepen kunnen zeker helpen, maar ik ben er geen fan van. Het voedingspatroon wat erbij voorgeschreven wordt is de echta magie. Vaak zijn maaltijdrepen duur. Een bakje magere kwark is vaak net zo effectief.

Maar als jij je er goed bij voelt en het werkt voor je, dan moet je het zeker doen! Let wel op dat maaltijdrepen en de bijbehorende programma’s nog steeds gebasseerd zijn op calorie beperking en dat dieper liggende oorzaken als stress en insuline resistentie vaak niet aangepakt worden in dit soort programma’s.

Het risico dat gewicht gewoon terug komt is dan redelijk groot.

CONTACT

WE WOULD LOVE TO CHAT

Vlamoven 34,
Arnhem, 6826 TN

100% PERSONAL TRAINING

Vlamoven 34

6826 TN Arnhem

Tel: (+31)06 196 530 71

E:daniel.scheperspt@gmail.com