Home
Over Mij
Personal Training
Afvallen
Tips & Tricks
Contact
v

Contact

Email me: info@100pt.nl
Bel me: 06-19653071

Adres

Vlamoven 34
6826 TN Arnhem

Magnesium! Spierkrampen en andere signalen waar je een tekort aan herkent.

Magesium spierkrampen

Geschreven door: DanielSchepers

augustus 9, 2019

Hoe herken je een tekort? 

Spierkrampen, stijfheid, spasmes… deze lichaamsignalen kunnen hints geven over je gezondheid. Misschien denk je: ik word oud! Maar vaak heeft het te maken met een magnesiumtekort. Magnesium helpt bij meer dan 300 verschillende reacties in je lichaam. Een tekort kan zich dus op veel verschillende manieren uiten.

Magnesium komt niet zoveel meer in de bodem voor. En wat niet in de bodem zit, zit dus ook niet in je voeding. Je verliest daarnaast een groot deel via zweet. Sport je? Dan kan je dit mineraal dus makkelijk verliezen!

Ik gebruik magnesium als geheim wapen. Bij veel gezondheidsproblemen zie je namelijk dat dat helpt.  Niet alleen bij kleine klachten als spierkrampen dus. Magnesium helpt ook bijvoorbeeld ook bij astma, constipatie en kan helpen bij hartritme stoornissen. Daarnaast kan dit mineraal ook zeker stress verminderen! Handig bij ‘burn-out’ klachten dus. Een juiste dosis vinden is dan wel belangrijk!

 

 

    Tip:

Wil je aan je gezondheid werken? En weet je niet waar je moet beginnen? Dan is magnesium een hele goede start!

 

Magnesium: Welke vorm?

Als vuistregel kun je de volgende regel onthouden. Eindigt het op ‘aat‘ dan is het in de regel goed. Bijvoorbeeld magnesiumbisglycinaat en –citraat. Ook Magnesiummalaat en magnesiumthreonaat zijn dus ook goede voorbeelden! 

Gebruik het liefst magnesiumbisglycinaat. Bij constipatie is magnesiumcitraat een betere keuze. Magnesiumoxide werkt ook goed bij constipatie maar… verder wordt het nauwelijks opgenomen.

Een vitamine pil van mindere kwaliteit herken je vaak aan het gebruikt vaak magnesiumoxide. Dat komt omdat de productie goedkoop is. Het staat helaas nog wel veel op de ingrediëntenlijsten.
Weet je dus verder niets van vitamine pillen? Kijk dan als allereerst naar de magnesiumverbinding die in de pil zit. Ook wanneer je op het label ‘magnesium zouten‘ ziet staan, kun je beter even doorzoeken.

 

Magnesiumtekort: verdere risico groepen

Wil je weten of jij ook in een risico groep valt? Hier een korte lijst van aandoeningen waarbij een magnesiumtekort vaak een rol speelt:

 

  • Hoofdpijnen
  • Migraines
  • Constipatie
  • Hartkloppingen
  • Astma
  • Diabetes
  • Overgewicht
  • Hoge bloeddruk
  • Osteoporosis

 

 

  • PMS
  • Reflux/brandend maagzuur
  • Nierstenen
  • Chronische vermoeidheid
  • Autisme
  • ADD
  • Snel geirriteerd zijn
  • Gevoelig zijn voor harde geluiden
  • IBS

 

Contra-indicaties! Wanneer gebruik je magnesium niet?

Heb je nierproblemen? Gebruiken dan geen magnesium of overleg eerst met je dokter!

Gebruik je bètablokkers? Overleg dan ook eerst met je cardioloog. Magnesium kan de werking van bètablokkers namelijk versterken.

Ook bij schildkliermedicatie wil je even uitkijken. Bij het gebruik van bijvoorbeeld Levothyroxine, Thyrax of  Thyrofix moet je er voor zorgen dat er 4-5 uur tussen het slikken van de medicatie en het supplement in zit. Magnesium kan je zeker wel gebruiken en is ook aan te raden wanneer je last hebt van constipatie. 

Twijfel je? Kijk in de bijsluiter van je medicatie. Of neem contact op met je huisarst! Vraag het gewoon even na!

 

Meer van dit soort tips?

Laat je naam en e-mail adres achter en mis nooit meer nieuwe publicaties!

– Stay strong & healthy,

Misschien is dit ook wat voor jou:

0 reacties

Share This