fbpx

De Gebruiksaanwijzingen van je Maag

De manier waarop je eet heeft gevolgen voor hoe je maag en darmen werken. Verkeerde eetgewoontes hebben daarom veel invloed op je gezondheid, je vermogen om af te vallen en je vermogen om spiermassa op te bouwen. Wist je dat stress en gehaast eten bijvoorbeeld ervoor kan zorgen dat je maag tot aan 70-80% minder zuur kan worden?

 

Een gebrek aan maagzuur zorgt voor een slechte eiwitvertering

We hebben goed sterk maagzuur nodig voor een optimale vertering. De pH graad van de maag hoort normaal gesproken tussen de 1.0 en 2.5 te liggen. De maag is de plek waar de eiwitvertering start. Het zuur van de maag is nodig om de eiwitmoleculen, die eruit zien als enorme ingewikkelde kluwen wol, te ontvouwen tot een rechte keten, zodat enzymen de eiwitten kunnen knippen in kleinere stukken. Het zijn de kleinere stukken die verder verteerd worden in de darmen.

Een gebrek aan maagzuur zorgt voor minder vitamines en mineralen

Zink, ijzer, magnesium en chroom worden zonder een zure maag een stuk minder goed opgenomen. Vitamine B12 wordt ook in de maag voorbereid zodat het later in de darmen kan worden opgenomen. Het verbeteren van eetgewoontes is dus je beste ‘vitaminepil’. Sterker nog, een dure vitaminepil zal bij een verkeerde eet-hygiëne voornamelijk een dure ontlasting geven.

Een gebrek aan vitamine B12 kan voor vermoeidheid/zwakte zorgen, slechte ontgifting, neuropathie en andere problemen aan het zenuwstelsel. Een gebrek aan ijzer, zink en chroom kunnen leiden tot een trage stofwisseling. Daarnaast heeft een optimale hoeveelheid zink een belangrijke rol bij het goed functioneren van je immuunsysteem. Magnesium is nodig bij een goede energiestofwisseling, helpt de spieren te ontspannen en is bij meer dan 800 enzymatische reacties betrokken in je lijf.

Het lichaam is gelukkig gebouwd om tegen een stootje te kunnen. Een tekort van het één of ander zal niet direct leiden tot een probleem. Maar wanneer tekorten chronisch worden kan een tekort aan maagzuur leiden tot slapeloosheid, type 2 diabetes, depressie, auto-immuunziekte, en nog veel meer gezondheidsklachten.

 

Een gebrek aan maagzuur beïnvloed de functies van andere organen

De zuurgraad van de maag is dus enorm belangrijk voor de opname van eiwitten, sommige vitamines en een paar belangrijke mineralen. Maar ook beïnvloed de maag de werking van de galblaas, de pancreas en de darmen. Gal is nodig om voedsel wat vanuit de maag komt minder zuur te maken, zodat de darmen en de darmflora niet kapot gaan aan het zuur van de maag. Wanneer het voedsel uit de maag minder zuur is, hoeft er dus ook minder gal aangemaakt te worden. Maar wist je dat in gal ook alle afvalproducten van je lichaam zitten? En dat gal helpt bij vetvertering?

Daarnaast maakt maagzuur alle bacteriën in je voeding dood, zodat er geen schadelijke bacteriën kunnen nestelen in de darmen en groeien. Gal heeft daarnaast ook een balancerende werking op de darmflora.

Kortom, maagzuur is essentieel!

Wat doen eetgewoontes met je maagzuurproductie?

Ken je de ‘fight-and-flight’ modus van je lichaam? Wanneer je lichaam denkt dat je bedreigt wordt, zal het alle energie gebruiken voor functies die de overlevingskans vergroten. Je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk gaat omhoog, je bloedsuikers gaan omhoog, je ademhaling wordt oppervlakkiger en sneller en je spieren zullen willen aanspannen. Je lijf zal in ieder geval de energie niet willen stoppen in de vertering.

Bij chronische stress blijft je lichaam hangen in de ‘fight-and-flight’ modus. Vaak herkennen we chronische stress niet, maar bij chronische stress zien we dat de hartslag, bloedsuikers en bloeddruk ook lichtelijk verhoogd zijn. Vanuit de ‘fight-and-flight’ modus, zullen we het lichaam moeten brengen naar de ‘Rest-and-digest’ stand. Dit is echter een onderwerp voor een andere keer.

Welke eetgewoontes zorgen ervoor dat je maag en darmen voor je gaan werken?

Grote kans dat je de adviezen al van je moeder kreeg, maar nu weet je ook waarom!

Eet rustig. Ja, ik weet het: makkelijker gezegd dan gedaan! Zeker wanneer je vanaf kinds af aan al een vlugge eter bent. Maar verteren kost tijd en het afscheiden van de enzymen ook. Zeker wanneer je gestrest bent!

  • Het duurt minstens 20 minuten voordat je darmen je hersenen vertellen dat je vol bent. Eet je snel? Dan loop je kans op dat je teveel eet en eindigt met een opgeblazen gevoel. In een te volle maag kunnen de enzymen daarnaast ook niet goed mengen met het eten.
  • Een makkelijke tip is om bij elke hap even je mes en vork neer te leggen en achterover te zitten. Besteed tijd aan je gezelschap!

Geef eten prioriteit! Veel mensen zijn aan het multi-tasken bij het eten omdat eten ‘zonde van de tijd’ is. Een fascinerende keuze als je bedenkt dat eten het enige is wat letterlijk je lichaam van je toekomst bouwt.

  • Ga zitten bij het eten. We gebruiken het lichaam of om te focussen, te presteren en te haasten (fight-or-flight) of we zijn in rust en gebruiken onze energie om te bouwen en sterker te worden (rest-and-digest)
  • Kauw tot je eten semi-vloeibaar is, voordat je het door slikt. Kauwen is het enige proces van onze vertering die we kunnen beïnvloeden. Hoe kleiner je voeding is, hoe makkelijker de verteringsenzymen kunnen doordringen

Drink niet teveel bij je maaltijden. Het is waar dat we veel water nodig hebben, maar het beste is om tussen de maaltijden in te eten, zodat het maagzuur niet teveel verdunt wordt.

  • Wanneer je dorst hebt en het is bijna etenstijd, neem dan een glas water 20 minuten voordat je gaat eten. Dit spoelt je maag voordat het moet beginnen met verteren.

 

Het verbeteren van je vertering is dus gelukkig echt simpel. Misschien is het advies niet erg sexy, maar hoe simpel het advies ook is, bijna niemand doet het! Probeer het vandaag of morgen eens uit en onderschat niet hoeveel impact een goede eet-hygiëne kan maken op de lange termijn!

 

Enjoy!

Daniel