Hoe herken je een tekort aan magnesium?

Magnesium is het eerste mineraal wat ik als supplement bij veel van mijn klanten aanraad.

 

Vaak nog eerder dan een vitaminepil! Er zijn tot op de dag van vandaag tussen de 700-800 verschillende biochemische reacties bekend in je lichaam waarbij magnesium betrokken is. Een stuk meer dan 300 dus, het getal wat de meeste websites en boeken vermelden.

 

 

Magnesium is interessant voor iedereen die bezig is met sport, af wil vallen en voor iedereen die de gezondheid wil verbeteren. Ongeveer 60%-65% van onze magnesiumvoorraad zit in onze botten en tanden. De overige 35-40% bevind zich in de rest van je lijf. Slechts 1% van je magnesium voorraad zit in je bloed, daarom is een serum bloedtest om uit te zoeken hoe het zit met je magnesiumvoorraad onbetrouwbaar. Wil je weten hoe het zit met je magnesiumvoorraad? Dan kan een Red Bloodcell (RBC) test uitkomst bieden… al helpen onderstaande lijsten je ook al een eind in de goede richting.

 

Tijd om te checken of je magnesium-deficient bent.

Wil je weten welke medicatie je magnesiumgebruik verhogen? Onderstaande lijst hanteert de Physicians Desk Reference al jaren [1].

 

  1. De Pil

  2. Bronchodilatatoren zoals bijvoorbeeld theophylline (om de luchtwegen te verwijderen zoals bij Astma)

  3. Cocaine

  4. Corticosteroiden

  5. Digitalis (bij bepaalde hartaandoeningen)

  6. Diuretica (wordt gebruikt bij hoge bloeddruk)

  7. Medicatie met fluoride verbindingen

  8. Insuline

  9. Nicotine

  10. Proton pomp remmers (tegen maagzuur)

  11. Statines (Medicatie gebruikt om de cholesterol balans te beinvloeden)

  12. Tetracycline en andere zekere antibiotica.

Bij een aantal andere gezondheidsgerelateerde klachten blijkt uit onderzoek dat er ook vaak sprake is van een magnesium tekort. In het boek ‘The Magnesium Miracle’ geeft M.D. Carolyn Dean een lijst met klachten die vaak met een magnesiumtekort samen gaan[2]. Het boek is trouwens makkelijk en interessant om te lezen en een aanrader voor iedereen die meer wil weten over de rol van magnesium in het menselijk lichaam.

 

15 Factoren gerelateerd aan magnesium deficiëntie:

1. Zweet
2. Alcohol
3. Hoge bloeddruk
4. Cafeïne (meer dan 3 koppen koffie per dag)
5. Diabetes
6. Hoofdpijnen & Migraine
7. High-Carb diets (Per glucose molecuul zijn er 28 atomen magnesium nodig voor de lever om glucose te verwerken. Voor fructose zijn dit 56 atomen)
8. High-proteine diets
9. De Pil
10. Astma
11. Fibromyalgie
12. Slapeloosheid
13. Nierstenen
14. Hyperhomocysteïnemie
15. Stress

 

 

Referenties:

[1] Hartwig A, “Role of magnesium in genomic stability.” Mutat Research, vol. 18, no 475 (1-2), pp. 113-121, 2001

[2] Carolyn Dean, “The Magnesium Miracle.”, second edition, pp23-27 (wetenschapsjournalistiek)