Home
Over Mij
Personal Training
Afvallen
Tips & Tricks
Contact
v

Contact

Email me: info@100pt.nl
Bel me: 06-19653071

Adres

Vlamoven 34
6826 TN Arnhem

5x per week sporten, te weinig eten en niet afvallen

Geschreven door: DanielSchepers

juni 8, 2021

Vraag van een cliënt:

Naar aanleiding van wat adviezen ben ik sinds drie weken begonnen met het eten tussen de 1400 en 1500 calorieën. Ik maak elke dag minimaal 10.000 stappen en daarbovenop doe ik één keer in de week cardio en vier dagen krachttraining (ook in de dagen dat ik krachttraining doe maak ik 10.000 stappen).

Hier komt het: ik ben in drie weken tijd maar een halve kilo afgevallen en ik blijf maar hangen op hetzelfde gewicht.
Zijn er tips voor wat ik het beste kan doen om toch wat af te vallen? Naar mijn idee zit ik al best laag in calorieën. Nog lager in combinatie met het sporten lijkt mij niet handig.

Waar kan dat aan liggen?

 

Wanneer leidt 5x per week sporten en te weinig eten tot niet kunnen afvallen?

Voordat ik je mijn 3 belangrijkste tips geef, raad ik je aan een paar dingen met zekerheid uit te zoeken:

 

1) Heb je je calorie behoefte uitgerekend?

Of is dat op basis van een algemeen advies? Ben je bijvoorbeeld kleiner, dan gebruik je ook minder calorieën en kan zo’n advies hoewel goed bedoeld verkeerd voor je uitpakken.

Gebruik daarom liever een calorie calulator als deze, die het aantal calorieën voor je uitrekent.

Vergeet bij deze app het hokje voor ‘metric’ niet aan te vinken!

 

2) Weet je zeker dat je je calorieën goed geteld hebt?

Heb je je voeding afgewogen en in app of dagboekje bijgehouden? INCLUSIEF het weekend?
Ik raad je aan omdat te doen in een app als myfitnesspal. Soms zitten er verborgen calorie bronnen in je voeding waar je geen zicht op had (denk bijvoorbeeld aan noten, gedroogde worst, of vloeibare olie in salade dressing)

Als je deze dingen allemaal hebt gedaan, dan hier 3 tips:

Tip 1: Controleer op de volgende klachten

In het UITZONDERLIJKE geval dat je denkt dat je stofwisseling niet op volle snelheid loopt, kun je checken of je de volgende ‘klachten’ hebt

 

Insuline resistentie: een verminderd koolhydraat metabolisme

Herken je je in onderstaand klachtenpatroon:

  • vermoeidheid (De hele dag OF tussen de maaltijden in)
  • tintellingen in handen en voeten
  • Na het eten nog steeds honger hebben
  • extreme dorst of honger

Dit zijn klachten die passen bij iets wat insuline resistentie heet. Bij insuline resistentie gaat er iets mis met het koolhydraat metabolisme. Elke keer dat je koolhydraten eet, word je vetverbranding dan afgeremd.

In dit geval is een ‘low-carb’ dieet een oplossing.

Zeker bij tintelingen, klachten aan de ogen of nieren is het verstandig om even een afspraak te maken met de huisarts.

Dit kunnen namelijk tekenen zijn van Diabetes Mellitus type 2 zijn.

 

Trage schildklier

Heb je wel klachten, maar past insuline resistentie niet in het beeld? Een trage schildklier kan er ook voor zorgen dat je bij het innemen van weinig calorieën niet afvalt.

Je kunt dan bijvoorbeeld last hebben van de volgende klachten:

  • vermoeidheid
  • continu koud zijn
  • haarverlies
  • obstipatie
  • vergeetachtigheid/concentratiestoornissen
  • Wenkbrauwuitval
  • Droge en/of bleekgele huid

In sommige gevallen kan het zelfs leiden tot depressieve gevoelens.

In dit geval zijn er zeker met lifestyle en voeding nog verschillende dingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan het innemen van jodium. Selenium, ijzer, zink, vitamine C en D zijn ook nodig voor een goede schildklierhormoon stofwisseling.

Wanneer je een trage schildklier vermoedt is een afspraak met de huisarts de beste tip die ik je nu kan geven. Let wel op: een trage schildklier wordt erg vaak gemist!

Een bloedonderzoek kan dan meer inzicht geven. Dat kan ook via een particulier laboratorium.

 

Problemen met rode bloedcellen

In sommige gevallen wordt je stofwisseling geremd door problemen met rode bloedcellen. Soms zijn ze te groot, soms zijn ze te klein, soms bevatten ze te weinig hemoglobine.

Hemoglobine is een eiwit wat in rode bloedcellen zit. Het bindt zich aan zuurstof en transporteert het verder aan elke cel van het menselijke lichaam zodat vetten en suikers verbrand kunnen worden.

Je kunt dan bijvoorbeeld last hebben van de volgende klachten:

  • koude handen en voeten
  • kortademigheid of snel buiten adem
  • duizeligheid
  • moe en zwak gevoel
  • hoofdpijn
  • Oorsuizen

Je hoeft niet alle klachten te hebben om bloedarmoede te hebben (ook wel anemie genoemd). Datzelfde geldt ook voor insuline resistentie of een trage schildklier.

Bij anemie is een gebrek aan folaat, vitamine B12, vitamine B6 of ijzer vaak de oorzaak. Voeding rijk aan deze ingrediënten of een vitamine pil kunnen dan een oplossing bieden.

 

Tip 2: De weegschaal geeft een vertekend beeld

Het kan ook zijn dat de weegschaal een vertekend beeld geeft. Wist je bijvoorbeeld dat de meeste mensen op maandag een kilo zwaarder zijn? Dit komt omdat we na het weekend vaak meer vocht vasthouden.

Waarom? We eten vaak in het weekend zouter, slechter en krijgen vaak meer suikers binnen.

Dit zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je meer vocht kan vasthouden. Je vochtbalans kan ook snel veranderen. Zo kun je dus per dag al ruim een kilo meer vocht vasthouden. Bij vrouwen kunnen de vrouwelijke hormonen daarnaast ook een rol spelen in de vochtbalans.

Weeg je je dus op een dag dat je weinig vocht vast houdt en weeg je voor het eerst 3 weken later op een dag dat je veel vocht vasthoudt, dan ben je misschien wel meer vet kwijt, alleen zie je dat niet op de weegschaal.

Daarom raad ik iedereen in het begin aan de eerste 2-3 weken elke dag op de weegschaal te staan, zodat je kunt zien wat je vochtbalans doet

 

Tip 3: Veel bloedverlies bij de menstruatie

Verlies je veel bloed tijdens de menstruatie? Dan kun je op die manier veel ijzer verliezen. Bij een gebrek aan ijzer kan er bloedarmoede ontstaan. Maar ijzer is ook nodig voor een goede schildklier hormoon functie.

Heb je als vrouw naast een heftige menstruatie ook last van acné? Dan kan een low-carb dieet ook misschien een oplossing bieden.

Waarom? Omdat insuline resistentie met grote regelmaat de oorzaak is van een heftige menstruatie.

 

Conclusie

Een langzame stofwisseling bestaat. Je bent dus zeker niet gek! Bovenstaande oorzaken zijn de meest voorkomende oorzaken van een lijst die veel langer is.

Dat gezegd hebbende is de kans veel groter dat je waarschijnlijk nog geen goed beeld hebt van hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Een calorie tel app kan dan snel inzicht geven.

Ik hoop dat ik je via deze weg in ieder geval op het goede spoor heb kunnen zetten!

 

Heb jij ook vragen die je beantwoord wilt zien?

Help niet alleen jezelf, maar ook een ander met dezelfde vraag! Laat ze hieronder achter en ik beantwoord ze graag voor je!

– Stay strong & healthy,

Misschien is dit ook wat voor jou:

0 reacties

Share This